Booking.com или хотелски уебсайт?

Сподели този пост

Booking.com – фаворитът на българите

С годините booking.com се превърна в незаобиколим фактор в дистрибуционната стратегия на огромната част от българските хотели. Въпреки че с български места за настаняване работят и много от другите Оnline Travel Agencies (expedia.com и hotels.com, agoda.com, amoma.com и други), booking.com се наложи като платформата предлагаща най-голям обем обекти. Над 13 000 места за настаняване в България поддържат наличност при търсене на места за настаняване към септември 2019. Системата определено е най – посещаваният туристически сайт в България, както може да бъде видяно от диаграмата по-долу, през който според similarweb.com минава почти 13% от трафика от хора търсещи туристически продукти в България. За сравнение следващият сайт е 4 пъти по-малко ползван.

Бързата и удобна за потребителите резервация и политиката за защита интересите на туристите направи платформата изключително ползвана както за изходящ, така и за вътрешен туризъм. На практика booking.com почти монополизира посредничеството и изхвърли от играта както големи туроператори, така и малки туристически агенции. Последните бяха принудени да се задоволяват с трохите от вътрешния туризъм. Комбинацията от многократно тествана, конвертираща потребителска пътека, гъвкави възможности за резервация и плащане в съчетание с конкурентни цени и постоянно поддържана наличност, превърна системата в фаворит на българските туристи. Огромния брой оценки/ревюта от реални потребители затвърдиха лидерската позиция на системата и укрепиха допълнително доверието на българите в нея.

Източник: Similarweb.com

Нуждае ли се хотелът от сайт?

В контекста на информацията в горния абзац поддържането на сайт с възможности за резервация изглежда като безмислено начинание. ГРЕШКА! Проучване показва, че в процеса на резервация средностатистическият ваканционен турист обикаля средно 12 сайта – сред тях най – често присъстват сайтове за избор на дестинацията, на желани атракции, Google Maps, сайт за времето, Online Travel Agency (OTA) и сайт на хотела.

Според друго проучване на statista.com 76% от хотелските резерваци на световно ниво за 2017г стават през сайт на OTA. Но въпреки това около 50% от потребителите влизат в сайта на хотела. Ако голяма част от индивидуалните ви туристи резервират през booking.com, много е възможно, причината за това да e липсата на Booking Еngine с конкретни цени, ясна наличност и прозрачен процес на резервация и заплащане.

 

Собствен маркетинг или booking.com?

Безспорно ползването на OTA като основен дистрибуционен канал дава спокойствие на много хотелиери. Не се налага те да мислят за диверсифициране на дистрибуционните канали, реклама, нито за бранда си. На практика те аутсорсват маркетинговите усилия на огромна корпорация, която работи с по-добри цени за реклама и има огромни отдели, които се занимават с оптимизиране на конверсията и потребителското изживяване. Online Travel Agencies (OTA) доминират търсещите машини както при платените резултати, така и в платените връзки.

За съжаление на хотелиерите тази добре смазана маркетингова машина за резервации не работи за тях, тя работи за себе си. Цялата структура и скрито внушение на платформата създава лоялност към себе си, а не към хотелите с които работи. Пример – Genius програмата не насърчава клиента да отседне във вашият хотел, тя просто го насърчава да ползва отново платформата! А последния довод в полза на собствен маркетинг най-лесно се усеща от хотелиерите – стойността на фактурата от последния месец за Booking.com / OTA.

Обезличаването на хотелa в Booking.com

Основна концепция на Booking.com и другите OTA е да подреди всички хотели в равна, удобна за сравнение редица и да изостри ценовата конкуренция между тях. Системата не позволява никаква креативност в подредбата на информация, снимките, структурата на профила. Няма значение какви са уникалните предимства на хотела, които биха подтикнали потребителите да заплатят по-висока цена.

Дори представеното от хотелиерите описание за хотела бива модерирано, а всеки пиксел от профила на хотела е така подреден, че да предостави на обекта в конкретни рамки и стандарти, а не да подсили индивидуалността на хотела. Възможностите за представяне на пакети от няколко услуги с обща цена за конкретни дати също са ограничени. Това прави хотелите част от списък за сравнение на цени. Накратко – концепцията не подкрепя нищо, което задава индивидуалност на обекта от визуална, дизайн, структурна гледна точка и въможност за пакети.

Разбира се основен механизъм за привличане на повече резервации през платформата остава вдигане на % на комисион или сваляне на цената. Което води до канибалистична ценова война между обекти с подобна категория. Подреждането в системата по оценка е удобно скрито от огромната част от потребителите за сметка на основния алгоритъм за подреждане на обекти в Booking основан около комисиона. Други възможности за подреждане са – по цена , по категория и цена и само по категория, като всяко от въпросните подреждания направлява потребителите да избират удобните за Booking.com обекти. Алгоритъмът на платформата упражнява натиск в посока сваляне на цената за нощувка спрямо конкуренцията или увеличаване на комисиона.


Предимства на директните резервации през хотелския сайт

Често заради улеснението, което делегираният към Booking.com маркетинг им дава, хотелиерите забравят предимствата, които би им дал собствен уебсайт с възможност за директни резервации. Ето някои от предимствата, които би ни дал продаващ уебсайт:

  • Избягване на остра ценова война с основните си конкуренти;
  • Спестяване на комисионите, давани на booking.com;
  • Демонстриране на силна идентичност чрез силните страни на хотела и индивидуалността му, подчертана от съответен маркетинг;
  • Пълен контрол над ценообразуването, без да се съобразяваме с рестриктивни договори ограничаващи възможности за по – ниски цени и промоции.
  • Създаване на лоялност към хотела, а не към предлагащата го платформа;
  • Пълен контрол над съдържанието – инфорацията, снимките и ревютата във вашият сайт. Индивидуална структура подчертаваща силните ви страни;
  • Ползване на най- въздействащите и модерните визуални методи, които booking.com умишлено не допуска, защото подсилват индивидуалността на хотела – видео и 360° виртуална разходка;

Как да спестим пари от комисионни към Booking.com?

Доказано е че част от потребителите освен OТА (booking.com, agoda.com, expedia.com, amoma.com и др.) посещават сайта на хотела в търсене на по добри оферти или по – задълбочена информация. За да превърнете тези потребители в свои клиенти е задължително:

  • Да имате актуален уебсайт с акуратна и актуална информация, снимки и контакти;
  • Да имате бърза и конкурентна на OTA възможност за онлайн резервация. Тук е задължително показване на наличността в хотела;
  • Задължителен калкулатор на цените с начална и крайна дата и брой възрастни и деца и задаване на акуратни тарифи според сезон, ден от седмица, брой гости, хранене и т.н.;
  • Възможност за разплащане в реално време ИЛИ ясна инструкция за гарантиране на резервацията чрез рилийз период или депозиране на % от резервацията в по-късен етап;

Инструменти, които биха насърчили потребителите към директна резервация, без да са задължителни:

  • Популяризиране на сайта чрез реклама в Google Ads или Facebook Ads;
  • 360° виртуална разходка, която доказано дава сигурност на потребителя, че това което вижда в сайта е реално, а не рекламна фотография;
  • Присъствие в социалните мрежи демонстриращо индивидуалните преимущества на хотела и „човешката“ му страна;
  • Наличие на видео, демонстриращо преимуществата на хотела пред основните му конкуренти;
  • Управление на Google My Business профила и добавяне на сайта на хотела в него;


Как да спестим пари от комисионни към Booking.com?

Доказано е че част от потребителите освен OТА (booking.com, agoda.com, expedia.com, amoma.com и др.) посещават сайта на хотела в търсене на по добри оферти или по – задълбочена информация. За да превърнете тези потребители в свои клиенти е задължително:

  • Да имате актуален уебсайт с акуратна и актуална информация, снимки и контакти;
  • Да имате бърза и конкурентна на OTA възможност за онлайн резервация. Тук е задължително показване на наличността в хотела;
  • Задължителен калкулатор на цените с начална и крайна дата и брой възрастни и деца и задаване на акуратни тарифи според сезон, ден от седмица, брой гости, хранене и т.н.;
  • Възможност за разплащане в реално време ИЛИ ясна инструкция за гарантиране на резервацията чрез рилийз период или депозиране на % от резервацията в по-късен етап;

Инструменти, които биха насърчили потребителите към директна резервация, без да са задължителни:

  • Популяризиране на сайта чрез реклама в Google Ads или Facebook Ads;
  • 360° виртуална разходка, която доказано дава сигурност на потребителя, че това което вижда в сайта е реално, а не рекламна фотография;
  • Присъствие в социалните мрежи демонстриращо индивидуалните преимущества на хотела и „човешката“ му страна;
  • Наличие на видео, демонстриращо преимуществата на хотела пред основните му конкуренти;
  • Управление на Google My Business профила и добавяне на сайта на хотела в него;


Стимули увеличаващи възможността за директни резервации през хотелския сайт

Естествено платеното популяризирането на сайта на обекта пред потенциални клиенти от таргет пазари би помогнало. Но дори само наличието на сайт с нормално позициониране в Google би накарало някои от вашите клиенти да мигрират към директни резервации в сайта. Естествено необходимо е да мотивирате потребителите, за да се разделят с добре познатата и сигурна среда за осъществяване на резервация в Booking.com. Сред подобни стимули могат да бъдат:

  • Безплатна закуска/ по-богата закуска в сравнение с обявената в booking.com.
  • Безплатен паркинг/редуцирана цена на паркинг.
  • Безплатен WIFI във всички зони, за сметка на безплатен WIFI само в някои зони в booking.com.
  • Бонус ваучер за отстъпка от сметката в ресторант.
  • Ценово намалено или безплатно ползването на допълнителни услуги – спа, фитнес, наем на велосипеди и др.
  • Безплатен трансфер от/до плаж, лифт, забележителност.
  • Комплимент – welcome drink при настаняване.
  • Комплимент ботилирана вода в стаята.


Да участваме ли в booking.com все пак?

Краткият отговор е „Да“. Booking.com е страхотна витрина за презентиране на вашият хотел. Това обаче не значи да стремите към първите позиции за сметка на тлъсти комисиони от всяка резервация или отстъпването на най-добрите оферти на ОТА. Опитвайте се да насърчавате клиентите си да резервират през сайтът ви, той е част от идентичността на хотела. Превърнете клиентите си в лоялни амбасадори на бранда ви, заради уникалните ви черти. Не позволявайте на ОТА да изострят конкуренцията с колегите ви – хотелиери. Това е безкрайна спирала на снижаване на печалбата в която всяка победа над конкуренцията е пирова победа. Запазете капитала от добавената стойност на хотела си в България, не го предавайте доброволно на външни корпорации.

Оферта "Ранни записвания" чрез дигитален маркетинг

дни
часове
минути
секунди